Vil du bli vår nye kirkeverge?

OmrådeSkiptvet
Publisert6.10.2025
Søk senest22.10.2025

Om stillingen

Vi har ledig 100 % stilling som kirkeverge med ønsket tiltredelse 1. februar 2026.
Vi søker en engasjert og kompetent leder som ønsker å bidra til å utvikle menighetens arbeid.

Stillingen er selvstendig, men flere av arbeidsoppgavene løses likevel i samarbeid med de øvrige ansatte i staben, som består av sokneprest (100%), kantor (70%), menighetssekretær (35%), menighetspedagog (80%), kirkegårdsarbeider (70%) og kirketjener (20%). Driftsbudsjettet er på ca. 4,5 mill.

Vi har et godt samarbeid med Skiptvet kommune som blant annet ivaretar lønn og regnskap for fellesrådet. Samarbeidet er formalisert gjennom en tjenesteytingsavtale. Den administrative staben har kontor ved kommunehuset.

Arbeidsoppgaver

Kirkevergen rapporterer til leder av kirkelig fellesråd, og har følgende delegerte arbeidsoppgaver og ansvarsområder:

  • Lede og utvikle virksomheten til Skiptvet sokn i nært samarbeid med stab, sokneprest og prost
  • Budsjett- og økonomiansvar
  • Arbeidsgiveransvar og HMS-ansvar for ansatte og frivillige
  • Saksbehandling for menighetsråd og fellesråd, samt iverksettelse og oppfølging av vedtak
  • Representere rådene i samarbeidet med kommune, offentlige myndigheter og kirkelige organer
  • Utgjøre gravplassmyndigheten i kommunen
  • Være redaktør for- og lede prosessen med utarbeidelse av menighetsblad
  • Overordnet ansvar for forvaltning og vedlikehold av soknets bygg og kirkegårdsanlegg

Kvalifikasjoner

Vi ønsker at du har følgende kvalifikasjoner

  • Relevant høyere utdanning med minimum bachelorgrad eller tilsvarende. Relevant realkompetanse kan i en helhetsvurdering veie opp for manglende formell utdannelse.
  • Kompetanse innen ledelse, administrasjon og økonomi
  • God IKT-kompetanse
  • God innsikt i prosessledelse og offentlig forvaltning

Personlige egenskaper

Vi søker en leder som:

  • Forstår og identifiserer seg med kirkens oppdrag og verdigrunnlag
  • Har gode kommunikasjonsferdigheter, både skriftlig og muntlig
  • Kan lede, motivere og støtte medarbeidere med ulik fagkompetanse
  • Er samarbeidsorientert og bygger gode relasjoner
  • Har evne til å prioritere, skape oversikt og jobbe strukturert
  • Er motivert til å jobbe med mennesker og systemer
  • Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt

Vi tilbyr

  • En meningsfull og variert stilling i et aktivt lokalsamfunn
  • Tett samarbeid med en engasjert stab og menighet
  • Lønn etter avtale
  • Offentlig pensjonsordning etter gjeldende tariffavtale

Andre opplysninger

  • Den som tilsettes må være medlem av Den norske kirke
  • Den som tilsettes må ha førerkort klasse B og disponere bil
  • Politiattest må legges fram før tilsetting i samsvar med Trossamfunnslovens § 20 og Politiregisterlovens §39, 1. ledd
  • Det vil bli utarbeidet offentlig søkerliste, og det bes om at det oppgis i søknaden om du samtykker til å føres opp på denne
  • Vi ber om at du oppgir 2 referanser i din søknad.

Søknadsfrist: 22. oktober 2025. Søknader vil bli behandlet fortløpende.
For mer informasjon og søke på stillingen, klikk på “Søk på stilling” knappen på høyre side.

Øistein Svae

Søk etter flere lignende stillinger

Lignende stillinger

Cabin Crew

Emirates

Dubai31.10. - 30.11.
Anbefalt