Jobbsafari
FUFSR - Forvaltning - Pass og ID, Agder politidistrikt

Saksbehandler i kontrollinjen, pass og ID avsnittet

29 dager siden
OmrådeArendal
Søk senest27.9.2024
JobbdetaljerFast

Om stillingen

Politiets ID-forvaltning har gjennomgått en omfattende oppgradering av tjenestene. Dette har medført store endringer i både den tekniske og juridiske prosessen rundt utstedelsen av reise og ID-dokumenter. Lanseringen av nye Pass og nasjonale ID-kort høsten 2020, gjør at sikkerheten i ID-forvaltningen i Norge regnes blant de beste i verden.

I Agder er Pass- og ID avsnittet lokalisert i Arendal, Farsund og Kristiansand og produserer anslagsvis 65 000 ID-dokumenter årlig. Vi har nå behov for en ny kollega, og søker etter en saksbehandler ved vår lokasjon i Arendal.
Vår nye medarbeider er samfunnsengasjert og har en god forståelse av Politiets rolle i forvaltningen. Er du i tillegg selvstendig, strukturert og glad i å yte service, kan du være den vi leter etter. Stillingene krever også at du har gode IT-kunnskaper, er nøyaktig og har litt juridisk innsikt. Du må kunne trives i et hektisk og kundeorientert fagmiljø, hvor evnen til å ta til seg ny kunnskap er viktig. Vi stiller krav til at våre kandidater gjennomfører og består Politidirektoratets opplæringsprogram for kontrollinjen Pass og ID.

Stillingen innebærer for tiden kun dagvakter, men dette kan endre seg.


Arbeidsoppgaver

  • Mottak av og registrering av søknad om pass/nasjonalt ID-kort
  • Dokument- og ID kontroll
  • Innhente og oversende saksdokumenter til vedtakslinjen, samt flagge saker
  • Registrere tapsmeldinger og klarlegge forhold knyttet til tapet
  • Veilede publikum enten ved oppmøte, telefon og epost
  • Mottak, registrering og arkivering av dokumenter fra produsent
  • Fokus på forebygging gjennom forvaltning
  • Holde seg oppdatert på gjeldende lover, forskrifter og rundskriv innen eget fagområde 
  • Andre oppgaver etter behov

Kvalifikasjoner

Nødvendig:

  • Høyere utdanning på bachelornivå eller tilsvarende. Lang og relevant erfaring kan i særskilte tilfeller kompensere for utdanningskravet. 
  • Erfaring med saksbehandling
  • Erfaring med publikum/kundebehandling
  • Meget gode norskkunnskaper, både muntlig og skriftlig
  • Gode IT-kunnskaper

Ønskelig:

  • Kjennskap og evne til å finne frem til og forstå lovverk, retningslinjer mv. 
  • Førerkort klasse B
  • Gode engelskkunnskaper, evt. også annet språk

Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.

Ved å søke stilling i politiet samtykker du til at det foretas en skikkethetsvurdering før et eventuelt intervju 

Personlige egenskaper

  • Ha evne til å ta selvstendige vurderinger, tar initiativ og jobber systematisk og strukturert.
  • Være fleksibel, løsningsorientert, observant og faglig nysgjerrig.
  • Har stor arbeidskapasitet og evne til å jobbe effektivt og med flere oppgaver samtidig.
  • Ha gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og møter innbyggeren og kollegaene på en positiv og serviceinnstilt måte.

Personlig egnethet, og motivasjon for stillingen vil bli tillagt stor vekt.

Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her:  https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/

Vi tilbyr

  • En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
  • Stillingen lønnes som førstekonsulent (SKO 1408), fra kr 524.700- 584 500  brutto per år 
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
  • Gode arbeidsbetingelser (f.eks. fleksibel arbeidstid, sommertid, trening i arbeidstiden o.l.)

Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.   
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.

Kontaktinformasjon

Tonje Moltubakk Haugstad, 97788699


Arbeidssted

Åsbieveien 39


4848 Arendal


Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Agder politidistrikt



Referansenr.: 4853274520


Stillingsprosent: 100%


Fast


Søknadsfrist: 27.09.2024



FUFSR - Forvaltning - Pass og ID, Agder politidistrikt

BedriftFUFSR - Forvaltning - Pass og ID, Agder politidistrikt
Om bedriften

Agder politidistrikt er ett av 12 politidistrikter i Norge. Vi dekker hele Agder, bortsett fra Sirdal kommune. Vi har ansvaret for 24 kommuner der det bor nærmere 310.000 mennesker. Agder politidistrikt ledes av politimester Kjerstin Askholt og visepolitimester Morten Sjustøl.

Agder politidistrikt har omtrent 730 ansatte, og er nå organisert med 10 politistasjonsdistrikt som inneholder 15 politistasjoner. Politistasjonsdistriktene ligger under tre geografiske driftsenheter (Vestre Agder driftsenhet, Midtre Agder driftsenhet og Østre Agder driftsenhet).

I tillegg til geografiske driftsenheter har politidistriktet fire funksjonelle driftsenheter (felles enhet for påtale, felles enhet for operativ tjeneste, felles enhet for etterretning, forebygging og etterforskning, felles enhet for utlending, forvaltning og sivil rettspleie). I tillegg kommer PST og tre lederstøttestaber (kommunikasjon, virksomhetsstyring og HR/HMS).

Søk etter flere lignende stillinger

Lignende stillinger