Om stillingen
Ved Koordinering og tildeling er det ledig et årsvikariat i 100% stilling som saksbehandler fra 1. november 2025.
Koordinering og tildeling er en del av kommunalområde Helse, og er kommunens tildelingskontor for helse- og omsorgstjenester og koordinerende enhet (KE).
Tildelingskontoret behandler alle søknader om helse- og omsorgstjenester i kommunen og fatter enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Saksbehandlingen vår skal bidra til å sikre at innbyggerne våre får rett tjeneste til rett tid og i tilstrekkelig omfang. Tildelingskontoret har et særlig ansvar for ivaretagelse av brukermedvirkning, rettssikkerhet og forvaltning av kommunens ressurser. Egenmestring har et høyt fokus ved vurdering og tildeling av kommunale helse- og omsorgstjenester.
Arbeidsoppgaver
- Behandle søknader om helse- og omsorgstjenester ved å balansere forsvarlighetskrav, politiske rammer og forventninger fra brukere og pårørende
- Gi veiledning og informasjon til brukere og deres pårørende om kommunens tilbud innen helse og omsorg.
- Samarbeide med ulike aktører som kommunale virksomheter, spesialisthelsetjenesten, og andre relevante instanser for å sikre at tjenestene fungerer godt sammen for den enkelte
- Delta i utviklingsarbeid for å forbedre tjenestetilbudet på både individ- og systemnivå
Kvalifikasjoner
- Minimum treårig helsefaglig høyskoleutdanning, fortrinnsvis sykepleierutdanning
- God kjennskap til kommunale strukturer, helse- og omsorgsoppgaver og gjeldende lovverk
- Gode datakunnskaper
- Fordel med erfaring innen saksbehandling
- Fordel med arbeidserfaring, særlig innen eldreomsorg
- Ønskelig med videreutdanning innen helserett
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper
- Gode kommunikasjons og samarbeidsevner
- Høy arbeidskapasitet og evne til å arbeide selvstendig
- Evne til å finne løsninger og å tenkte både prinsipielt og pragmatisk
- Fleksibel og endringsorientert tilnærming
- Bidra til et godt arbeidsmiljø
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- Engasjerte kolleger med høyt faglig fokus og et høykompetent arbeidsmiljø
- Nødvendig opplæring innen lov og avtaleverk, forvaltning og saksbehandling
- Deltakelse i ulike prosesser og prosjekter
- Mulighet for faglig utvikling
- Fleksitid
- Varierte arbeidsdager
- Lønn etter avtale
- Gode pensjonsordninger
Kontaktinformasjon
Solveig Aarø, Avdelingsleder, 481 98 730Tonje Elise Nordgard Heen, Assisterande kommunalsjef, 917 27 631
Arbeidsstad
Keiser Wilhelms g. 116003 Ålesund
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgivar: Ålesund kommuneReferansenr.: 5021041816
Stillingsprosent: 100%
Engasjement
Startdato: 03.11.2025
Sluttdato: 31.10.2026
Søknadsfrist: 19.10.2025

