Om stillingen
Har du et hjerte for mennesker i vanskelige livssituasjoner – og god kunnskap om økonomi?
I Nav Horten møter vi mennesker som står i små og store økonomiske utfordringer. Noen trenger hjelp til å få oversikt, andre står midt i en krevende gjeldssituasjon. Felles for dem alle er at de trenger noen som ser dem, lytter og veileder med trygghet og respekt. Nå søker vi en ny gjeldsrådgiver som vil være den støttespilleren – som møter folk med varme, tydelighet og faglig trygghet, og som gir håp om en bedre hverdag.
I Nav Horten er det 80 medarbeidere som jobber etter visjonen «Vi gir mennesker muligheter». Stillingen som gjeldsrådgiver er en styrking av økonomiteamet i avdeling for kommunale tjenester.
Arbeidsoppgaver
- Økonomisk råd og veiledning av personer med økonomiske utfordringer og/eller gjeldsproblemer.
- Oppfølgingssamtaler med brukere for å kartlegge gjeld, sette opp budsjett og veilede i håndteringen av hverdagsøkonomi.
- Motivere personer til å ta ansvar for egen økonomi.
- Bidra i opplæring/ kompetansehevende tiltak i kontoret.
- Bidra til å gjøre tjenesten økonomisk råd og veiledning kjent for innbyggere og samarbeidspartnere.
- Fatte vedtak etter lov om sosiale tjenester i Nav, § 17.
Nav er en organisasjon i stadig utvikling og arbeidsoppgavene vil kunne endres etter behov.
Kvalifikasjoner
Du må ha:
- Fullført, relevant utdanning tilsvarende bachelor. Fullført grad må dokumenteres ved søknad.
- Gode kommunikasjonsevner
- God økonomiforståelse
- Gode digitale ferdigheter
- God muntlig og skriftlig presentasjonsevne
Vi ønsker at du har:
- Relevant erfaring med økonomisk rådgivning
- Erfaring med veiledning
- Erfaring med tverrfaglig samarbeid
- Evnen til å jobbe med forvaltning og veiledning parallelt
- Gode evner til å tilegne deg ny kunnskap
Personlige egenskaper
- Du må du være god på å bygge relasjoner og skape motivasjon hos den enkelte.
- Du må evne å vise god serviceholdning og være beslutningsdyktig.
- Vi skal gi mennesker muligheter, og det er viktig at du sammen med den enkelte, er god på å se ressurser og muligheter.
- Vi jobber sammen for å finne gode løsninger, og det er derfor viktig at du har gode samarbeidsevner.
Vi tilbyr
- Spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde.
- Aktive og engasjerte kollegaer og et godt fagmiljø.
- Lønn ihht. hovedtariffavtale og ansiennitet
- Gode forsikrings- og pensjonsordninger
- Bedriftshelsetjeneste
Kontaktinformasjon
Maria Aarsland, Avdelingsleder, 907 99 019Arbeidssted
Apotekergata 163187 Horten
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Horten kommuneReferansenr.: 5023660614
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 19.10.2025

